Bindwijze: Paperback
Auteur: Anne Borsboom
Nederlands
292 pagina's
november 2009

Olga groeit op als oudste dochter van een groot katholiek gezin in de jaren vijftig en zestig. De relatie van haar ouders Arend en Sofie komt door het      hectische gezinsleven, maar ook door bemoeienissen van buitenaf, steeds meer onder druk te staan. Wanneer alle kinderen de deur uit zijn en Arend en Sofie alleen overblijven, ontwikkelt hun situatie zich op dramatische wijze en rijst de vraag in hoeverre het geloof, een benepen dorpslevenen en hun bewogen verleden daarop van invloed zijn geweest.

De afwisseling tussen de jeugdherinneringen van Olga en het verhaal rond haar ouders geven deze zowel met humor als ironie geschreven roman een bijzondere spanning.

Anne Borsboom (1948) debuteerde in 2001 met de roman Otto. Daarna verschenen drie dichtbundels van haar hand, waaronder Brussels kant. Evenals in haar eerdere boeken verstaat zij ook in Arend en Sofie de kunst om zeer aangrijpende gebeurtenissen op een lichtvoetige manier te beschrijven.

Recensie

Borsboom (1948) debuteerde in 2001 met de roman 'Otto' en publiceerde drie dichtbundels. 'Arend en Sofie' wordt gepresenteerd als roman en voorin staat nog eens nadrukkelijk dat alles fictie is, maar het leest als een autobiografisch verhaal. Het is een familiekroniek van een groot gezin in een benepen katholiek milieu in het midden van de 20e eeuw. Olga, de oudste dochter, beschrijft in de ik-vorm het drukke gezinsleven. Kinderen worden geboren en sommigen sterven jong. Wanneer alle kinderen uit huis zijn, wordt het huwelijk van Arend en Sofie er niet vrolijker op. Olga vertelt in elkaar afwisselende hoofdstukken haar jeugdherinneringen en het verhaal van haar ouders tot deze op hoge leeftijd sterven, fysiek gescheiden en vervreemd van elkaar. Hoewel het allemaal niet echt leuk is, is het verhaal met humor en ironie geschreven. De steeds meer botsende karakters van de ouders en de verschillende levens van de kinderen zijn mooi getypeerd.

Gonny Biezeveld

Gemiddelde beoordeling
Klantbeoordeling: 4 van de vijf sterren na 1 review ****
Goede verhaallijn (1)
Klantbeoordeling: 4 van de 5 sterren mooie sfeertekening ****
Cornelie
29 januari 2010
De beschrijvingen van het katholieke dorpsleven zijn heel sfeervol. Bij de dood van de moeder moest ik een traantje wegpinken! Ik heb het boek in een     adem uitgelezen. Elk hoofdstuk eindigt met een cliff-hanger, waardoor je het boek niet weg kunt leggen.
Pluspunten: Goede verhaallijn